The Metaverse

۵۰ فرد تاثیرگذار کریپتو در سال ۲۰۲۲

وبسایت کوین‌تلگراف هرساله افراد مهم و تاثیرگذار حوزه‌ی رمزارزها و بلاکچین را به انتخاب خود؛ معرفی می‌کند.
امسال نیز این مجله معتبر دنیای رمزارزها به جهت یافتن فعالانی که بالاترین جنبه هنری، تحلیلی و نوآوری را دارند به طور موشکافانه‌ای دنیای بلاکچین را بررسی کرده، که به مرور به معرفی آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

25# متاورس

اریک رادموند[1]، رئیس جهانی نوآوری تکنولوژی در نایک:« متاورس فضایی فراگیر است که تمام تجربیات دیجیتال در آن قرار دارد. جهان دیجیتال قابل مشاهده‌ای است که از میلیون‌ها کهکشان دیجیتالی تشکیل شده است.»

بیوگرافی:

متاورس مفهومی در حال توسعه است که ریشۀ آن به سال 1992 باز می‌گردد، زمانی که برای اولین بار در رمان علمی تخیلی نیل استفنسون یعنی Snow Crash به آن اشاره شد. این رمان به دنیای آنلاینی اشاره داشت که مردم با آواتارهای دیجیتال خود وارد آن می‌شوند.

در سال 2003، یک بازی متاورس مانند به نام Second Life عرضه شد و رشد سریعی را تجربه کرد و تا یک میلیون کاربر فعال به دست آورد. در مقایسه با سایر بازی‌های نقش‌آفرینی آنلاین انبوه چند نفره، Second Life شباهت بیشتری به زندگی واقعی دارد. در این بازی، کاربران می‌توانند صاحب خانه، شغل و حتی سرمایه‌گذاری و کسب درآمد در دنیای واقعی با استفاده از Linden Dollars شوند که در بازی از طریق یک صرافی به نام LindeX به دست می‌آید. با این حال، از آنجایی که این پلتفرم از ارزهای متمرکز استفاده می‌کند، دنیای مجازی Second Life رویدادی شبیه به بحران مالی سال 2008 را تجربه کرد. یک بانک درون بازی به نام Ginko Financial که ظاهراً فاجعۀ بانکی جهانی را پیش‌بینی می‌کرد، سقوط کرد و منجر به ضرر حدود 200,000,000 دلار لیندن (به ارزش 750,000 دلار) در آگوست 2007 شد.

پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین مانند The Sandbox، Decentraland، Axie Infinity و بسیاری دیگر نسخه‌های خود را از متاورس ایجاد کرده‌اند. این پلتفرم‌ها با استفاده از قدرت توکن‌های غیرقابل تعویض، زمین‌های املاک دیجیتال را به میلیون‌ها دلار فروخته‌اند. به دلیل علاقۀ رو به افزایش، شرکت‌های اصلی و برندهای خانگی بیشتری به ورود به فضای متاورس علاقه نشان داده‌اند.

متاورس در سال 2021:

گزارش ها نشان می‌دهد که فروش املاک و مستغلات تنها در چهار پلتفرم اصلی متاورس – The Sandbox، Decentraland، Cryptovoxels و Somnium – به بیش از نیم میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است. در حالی که این مبلغ در حال حاضر قابل توجه است انتظار می‌رود این رقم در آینده دو برابر شود. با رونق فروش، شرکت‌ها و سازمان‌های بیشتری در سال گذشته وارد بازار شدند.

در سه ماهۀ چهارم سال 2021، فیسبوک اعلام کرد که در حال تغییر نام تجاری به متا است و فاش کرد که تمرکزش بر ساخت متاورس و تقویت تجربیات اجتماعی آنلاین خواهد بود. در حالی که بسیاری از این شرکت با استناد به بحث‌های مربوط به حریم خصوصی و داده‌های قبلی آن انتقاد کردند، این حرکت توجه بیشتری را به متاورس جلب کرد.

پس از این تغییر برند، گوگل ترندز اعلام کرد که جستجوی کلمۀ متاورس افزایش یافته است. این تغییر نام تجاری همچنین سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را به کسب‌وکارهای متواتر متاورس وارد کرد زیرا شرکت‌های سرمایه‌داری خطرپذیر علاقۀ خود را به پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین مانند The Sandbox، Decentraland و Axie Infinity نشان دادند.

شرکت‌های چینی نیز شروع به بررسی کسب‌وکارهای متاورس کردند. در ماه دسامبر، بیش از 1360 شرکت چینی، از جمله شرکت‌های هوآوی و هایسنس، بیش از 8000 درخواست علامت تجاری مرتبط با متاورس را ارسال کردند.

متاورس در سال 2022:

بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که بازی نقش بزرگی در شرکت‌هایی که در سال 2022 وارد فضای متاورس می‌شوند، ایفا خواهد کرد. در ژانویه، مایکروسافت اعلام کرد که از ناشر بازی Activision Blizzard به مبلغ 68.7 میلیارد دلار خریداری کرده است. این شرکت اشاره کرد که بازی نقش بزرگی در فضای نوپا ایفا خواهد کرد و گفت که این شرکت «بلوک‌های سازندۀ متاورس» را فراهم خواهد کرد.

در حالی که ممکن است در سال 2022 بازیگران اصلی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متاورس هجوم بیاورند، برخی همچنین پیش‌بینی می‌کنند که متاورس‌های غیرمتمرکز ممکن است مورد توجه قرار گیرند. جین توماسون، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری Kasei Holdings، معتقد است که «استفاده از دیفای و ان‌اف‌تی در GameFi به تازگی آغاز شده است و ما شاهد نوآوری‌های باورنکردنی در این فضا با اقتصادهای محلی و دسترسی به متاورس خواهیم بود».


[1] Eric Redmond

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *